Nuffnang Ads

Friday, October 18, 2013

Doa dan Berdoa..

Assalamu'alaikum..

Alhamdulillah, eloknya cuaca pagi Jumaat ni.. =)

Semalam hujan lebat, risau jugak kalau2 banjir kilat akan berlaku sekali lagi macam 5 hari sudah.. Ujian Allah, sape sangka, kawasan kampung yg berdekatan dgn laut pun boleh banjir.. Sesuatu yg tak pernah dijangka.. Popular sekejap Teluk Kumbar.. Hehe.. Refer article kat Harian Metro ni..

http://www.hmetro.com.my/articles/TelukKumbar_BayanLepasdilandabanjirkilat/Article/

Ujian datang dlm pelbagai bentuk.. Musibah, bencana, rumah tangga, rezeki, jodoh, zuriat, sedangkan kesenangan pun satu ujian.. Sebagai manusia, kemampuan kita ada hadnya.. Allah yg menciptakan kita, jadi samada susah atau senang, kita perlu bergantung pada-Nya, bukan hanya ketika susah.. Kerana, walau sehebat atau se'detail' manapun persediaan kita, tanpa izin Allah, tetap tak kan menjadi.. Betul tak?
Rasulullah SAW bersabda: “Doa umpama senjata orang Mukmin dan sendi kekuatan agama juga cahaya yang berkilauan di langit dan bersinar di bumi.” (Riwayat al-Hakim)
Oleh sebab tu, pada pg Jumaat yg mulia ini, saya nak kongsi antara doa yg boleh kita amalkan dlm kehidupan seharian.. Semoga ianya dapat memberikan manfaat kpd kita semua.. Wallahu a'lam..

Doa Nak Anak, Doa Jauh Bencana, Doa Umpama Senjata Orang Mukmin, Teluk Kumbar Banjir Kilat, Harian Metro

p/s: Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sesiapa yang terbuka hatinya untuk berdoa, terbuka baginya pintu-pintu rahmat dari Allah dan sekiranya tidak meminta sesuatu dari Allah yang disukainya melebihi permintaannya supaya diberi akibat.” (Riwayat at-Tarmizi)

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Protected by Copyscape Web Plagiarism Software