Nuffnang Ads

Friday, February 21, 2014

2 Days to Remember!

Assalamu'alaikum...

Hari ni, saya diingatkan oleh seorang kawan lama tentang 1 kisah yg terjadi masa semester akhir pengajian, almost 7 years ago .. To be frank, that story never stored in my memory.. Haha, walaupun kisahnya agak kelakar.. Then tiba2, after 7 tahun, out of nowehere, diingatkan dgn citer ni.. So, I thought, why don't I just write it in here? Supaya 5 tahun, 10 tahun ataupun 50 tahun drp sekarang, kalau umur panjang, I can still had a good laugh like I had today.. =)

*********

Akhir Sem 2 Tahun Akhir, seniors semua sibuk surf internet kat cyber cafe, applying for jobs, attending career fair, looking for any job vacancy ads in newspapers, and of course I was one of them.. Tak terkira resume dan cover letter yg kami hantar.. Risau bila dah grad nanti, tak dapat kerja.. Nak bayar study loan lagi, nak prepare utk convo lagi, semua nak guna duit.. Target saya satu je: Walau camna sekalipun, mesti kena dapat kerja kat Penang! By hook or by crook! Tapi, kalau dah ada rezeki kat tempat lain, takkan nak tolak pulak, ye tak?!

Hari berganti hari.. Kebanyakan kwn2 yg rapat dgn saya semuanya dah dipanggil interview, ada yg dah secure pun tempat kerja, maksudnya, before convo lagi dah leh start keje.. Risaunya hati ni, Allah je yg tau.. Takut tak dapat kerja.. Then, one fine day, sedang dok relax dlm bilik asrama, tiba2 dapat satu phone call dari satu company kat Johor ni mintak attend interview.. Alhamdulillah, punyalah excited, almaklumlah first interview, apa yg org sana cakap pun semua sy jawab, "Ya!" dan "OK!" Confident je.. Lepas tulis apa yg patut, so bermulalah persediaan utk menghadapi interview..

First, p cari baju.. Takkan nak attend interview dgn t-shirt dan jeans.. Kenalah ada imej sikit, apply position engineer pulak tu.. Tapi, time tu duit tak berapa nak ada.. Nasib baik kat U dok ada expo jualan.. Tak ingat pulak sempena apa, so saya pun belilah satu kemeja ni, dah tak pikir dah pasal warna, asalakan nampak ok utk dipakai masa interview nanti..

Ok, baju siap.. Document semua dah ready.. Tinggal satu je, nak cari member yg boleh hantar saya p interview tu.. Tiba2, dlm dok menceritakan masalah saya ni, adalah seorang hamba Allah yg cukup baik hati nak anta saya p interview tu.. And disebabkan dia lah, hari ni saya tulis citer ni..

So, hari yg dinanti dah tiba, dgn semangatnya saya suruh kawan saya datang awal.. Nervous kot.. Pas dia bebel apa2 yg patut, baca doa, sampailah kat tempat interview tu, kat Senai.. Masuk je kat lobby kilang tu, dgn yakinnya saya bagitau kat kak receptionist tu yg sy ada interview hari ni.. Kak receptionist pun panggil la interviewer saya tu.. Jumpa je dia, greet apa yg patut, lalu bermulalah sesi interview..
"Sebenarnya, sesi interview awak ni, minggu depan, bukan hari ni.. Dan org yg nak interview awak tu tak ada pulak hari ni.. Tapi, dah awak datang hari ni, seminggu awal, so, sayalah yg akan interview awak.."
Ah, sudah! Camne la leh tersalah tulis tarikh interview ni??

Time tu apa yg boleh saya cakap cuma,
"Oh, yeke?!" 
Ya Allah.. Malunya.. Hilang semua nervous tadi.. Apa yg dia tanya, saya main jawab je.. At the same time dalam hati, Allah je yg tau.. Nasib baiklah interviewer ni baik, tak suruh saya balik dan cakap jangan datang dah sebab tidak bertindak mengikut arahan.. Isk.. -_-"

Habis je interview tu, kwn saya dah tunggu dgn payung.. Masuk tadi cerah, keluar2 tengok dah hujan turun dgn lebat.. Mcm kena je dgn apa yg dah ada dlm hati..
"Camne interview?" Pas saya citer je, terus dia gelak..
"Tula, excited sgt.. Lain kali dengar betul2.. Dahla seminggu awal" 
.. Hahaha...
Sukanya dia ketawakan org.. Berpanjangan pulak tu.. Sepanjang perjalanan dari Senai ke Skudai.. Hmm..

Azzura.. Azzura..
-_-"

Lawak Hari Ini, Kawan Lama, Good Laugh, Fazlizam Majoki, Kenangan Azzura

Dan hari ni..
**********

Time flies.. Masing2 dah ada keluarga masing2.. 3 tahun lost contact dgn dia, and of a sudden, here we are, talking about the good old days.. Laughing..

The best part of the story is, saya dapat kerja tu.. And we were laughingly said, it was because of my eagerness to get that job, org yg interview saya tu kesian dan bagi saya kerja tu.. Haha.. Rezeki yg tak disangka.. And eventually, I reported to him, my Sr Quality Manager.. Dia memang best..

After 4 bulan, Mak kesayangan saya call suruh balik Penang.. Kata Mak, cukup2lah 4 tahun belajar kat Johor, baliklah duduk kat Penang.. That was how I ended working in this orthopaedics company..

Alhamdulillah, berkat rezeki kerja kat situ, I was able to save enough money to bring my whole family in Penang to attend my convocation.. And also did my driving licence.. Supaya next time, bila dah balik Penang, bolehla p interview sendiri.. Hehe.. =)

Lepas baca citer yg agak panjang ni, moral citer ni ialah:
As we grow up, we tend to lock our memories, especially the silly one, which will be forgotten eventually.. Sometimes, we just need to learn to let go, have fun, laugh out loud, and be the little girl/boy that we used to be.. I did it today.. I was so happy and I can feel my eyes are filled with tears.. Thank you my dear friend.. It is a day I wish to remember.. And now you are making it 2 days to remember - yesterday and today .. Thank you..

p/s: "We'll be Friends Forever, won't we, Pooh?' asked Piglet.
'Even longer,' Pooh answered.." - A.A. Milne, Winnie-the-Pooh

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Protected by Copyscape Web Plagiarism Software